Tematický výchovno-vzdelávací plán na
informatickú výchovu pre 4. ročník
Časová dotácia: 1 vyučovacia
hodina týždenne, 33 vyučovacích hodín ročne
M |
T |
Tematický
okruh |
Téma |
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard a rozvíjané kompetencie |
Prierezové
témy |
IX. |
1. |
Princípy fungovania IKT |
Ovládanie počítača - obrazovka,
myš, klávesnica |
Úvodná
hodina. BOZ pri práci s počítačom; Počítač, jeho časti a periférne
zariadenia. |
Oboznámenie
sa s počítačom, vedieť
pomenovať časti počítača, zapnúť ho, vypnúť, poznať a
rešpektovať pravidlá vhodného správania sa pri počítači. |
Osobnostný a sociálny rozvoj, Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova |
|
2. |
Princípy fungovania IKT |
Ukladanie informácií |
Ukladanie
informácií, pojem súbor, meno súboru, vytváranie priečinkov, ukladanie do
priečinkov. |
Žiak vie
minimalizovať a maximalizovať okno, vytvoriť priečinok, uložiť doňho súbor,
pomenovať, premenovať ich. |
|
|
3. |
Princípy fungovania IKT |
Vonkajšie periférie počítača -
tlačiareň, skener |
Ovládanie
tlačiarne a skenera. |
Žiak vie
skenovať za pomoci učiteľa, vie dokument (fotografiu, obrázok) vytlačiť na
tlačiarni. |
|
X. |
4. |
Princípy fungovania IKT |
Vonkajšie periférie počítača -
digitálny fotoaparát |
Práca sa
fotoaparátom - fotografovanie, ukladanie fotografií do priečinka. (Microsoft
Office Picture Manager) |
Žiak vie
digitálnym fotoaparátom odfotiť spolužiaka a fotku uložiť za pomoci učiteľa
do priečinka. |
|
|
5. |
Informácie okolo nás |
Grafický editor - prostredie, základné nástroje |
Práca v
prostredí grafického editora - kreslenie voľnou rukou aj s použitím
nástrojov, efektívne využívanie grafického editora pri kreslení obrázkov -
kreslenie pomocou geometrických tvarov, priamok, výberu, kopírovania, presúvania... (Skicár) |
Žiak sa
vie orientovať v prostredí grafického editora, samostatne pracovať s
nástrojmi v ňom, samostatne, ale aj podľa návodu vytvoriť obrázok, pracovať s
ním, používať operácie (kopírovanie, prilepenie, prevrátenie, otáčanie),
nakresliť obrázok pomocou geom. tvarov, uložiť,
otvoriť, upraviť, dotvoriť ho. |
Osobnostný a sociálny rozvoj, Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Dopravná výchova Regionálna výchova a tradičná
ľudová kultúra |
|
6. |
Informácie
okolo nás |
Grafický editor - geometrické tvary, výber,
kopírovanie, otáčanie |
|||
|
7. |
Informácie
okolo nás |
Grafický editor - sam.
práca podľa návodu |
|||
|
8. |
Informácie
okolo nás |
Textový editor - písanie, oprava
a mazanie textu, formátovanie textu |
Práca v
prostredí textového editora - jednoduché formátovanie textu, kopírovanie,
mazanie, presúvanie. Vytváranie, ukladanie, mazanie dokumentu, vytváranie
priečinkov. |
Žiak vie
pracovať v prostr. textového editora, samostatne
prepísať, napísať, uložiť, otvoriť, upravovať text, vysvetliť zásady
správneho písania klávesnicou, upraviť veľkosť, typ, farbu písma, používať
nástroje na úpravu textov, vkladať obrázky do textu cez schránku. |
|
XI. |
9. |
Princípy fungovania IKT |
Textový
editor -
formátovanie textu |
Práca v
prostredí textového editora - jednoduché formátovanie textu, kopírovanie,
mazanie, presúvanie. Vytváranie, ukladanie, mazanie dokumentu, vytváranie
priečinkov. |
Žiak vie
pracovať v prostr. textového editora, samostatne
prepísať, napísať, uložiť, otvoriť, upravovať text, vysvetliť zásady
správneho písania klávesnicou, upraviť veľkosť, typ, farbu písma, používať
nástroje na úpravu textov, vkladať obrázky do textu cez schránku. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova |
|
10. |
Informácie
okolo nás |
Textový
editor -
kopírovanie, vystrihnutie, presúvanie |
|||
|
11. |
Informácie
okolo nás |
Textový
editor - vytváranie,
ukladanie, mazanie dokumentu |
|||
|
12. |
Princípy fungovania IKT |
CD, DVD, USB |
Práca s CD
a USB, spúšťanie hry a hudby z CD, ukladanie a prenášanie informácií pomocou
USB kľúča. |
Žiak vie
spustiť CD, DVD cez počítač, vie pracovať s USB-kľúčom
- vytvoriť priečinok, kopírovať dokumenty, obrázky |
|
XII |
13. |
Informácie
okolo nás |
Zvuky a
videá |
Práca s
multimédiami, nahrávanie zvukov (Windows Media Player, Nahrávanie zvuku v príslušenstve). |
Žiak vie
narábať s multimediálnou informáciou - prehrať video, zvuk, spustiť,
zastaviť, vie zvuk nahrať prostredníctvom mikrofónu, ktorý vie zapojiť, vie
pracovať so slúchadlami, prehrať zvukový záznam, uložiť a využiť efekty. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Mediálna výchova |
|
14. |
Informácie okolo nás |
Zvuky a
videá |
|||
|
15. |
Informácie okolo nás |
Animácie |
Vytváranie
jednoduchých animácií (Logomotion, RNA). |
Žiak vie
vytvoriť jednoduchú animáciu v grafickom programe, pracovať s dvoma oknami -
kopírovanie z jedného do druhého. |
|
I. |
16. |
Informácie okolo nás |
Animácie |
Vytváranie
jednoduchých animácií (Logomotion, RNA). |
Žiak vie
vytvoriť jednoduchú animáciu v grafickom programe (napr. RNA), pracovať s
dvoma oknami - kopírovanie z jedného do druhého. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Regionálna výchova Mediálna výchova |
|
17. |
Informácie okolo nás |
||||
|
18. |
Komunikácia prostredníctvom IKT |
Internet |
Oboznámenie
sa s nástrojmi na prezeranie a vyhľadávanie, využívanie internetu ako zdroja
zábavy, ale aj informácií v textovej i obrazovej podobe. |
Žiak sa
vie orientovať v hrách a hypertextoch na internete, nájsť a prečítať
informáciu, spustiť si hru z internetu, vyhľadávať obrázky, ukladať,
kopírovať ich do priečinka, upravovať ich, vie pochopiť základné autorské
práva pri kopírovaní. |
|
II. |
19. |
Komunikácia prostredníctvom IKT |
Internet |
Oboznámenie sa s nástrojmi na prezeranie a vyhľadávanie, využívanie internetu ako zdroja zábavy, ale aj informácií v textovej i obrazovej podobe. |
Žiak sa
vie orientovať v hrách a hypertextoch na internete, nájsť a prečítať
informáciu, spustiť si hru z internetu, vyhľadávať obrázky, ukladať,
kopírovať ich do priečinka, upravovať ich, vie pochopiť základné autorské
práva pri kopírovaní. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Mediálna výchova |
|
20. |
Komunikácia prostredníctvom IKT |
Riziká
na internete |
Bezpečné správanie sa na internete,
základy slušného správania sa na internete. |
Žiak pozná
vhodné detské webové stránky - vzdelávacie, zábavné, náučné, je oboznámený s
neblahým vplyvom stránok, propagujúcich násilie a s erotickým zameraním, vie
v správnom tvare napísať adresu webovej stránky. |
|
|
21. |
Komunikácia prostredníctvom IKT |
Elektronická
pošta -
vytvorenie e-mailového konta, kontakty |
Využívanie e-mailovej pošty, zásady
bezpečnosti. |
Žiak vie
posielať a prijímať e-maily, používa jednoduché zásady písania e-mailov,
pozná nebezpečenstvo zverejňovania svojich údajov. |
|
III. |
22. |
Komunikácia prostredníctvom IKT |
Elektronická
pošta -
odosielanie a prijímanie pošty, netiketa |
|||
|
23. |
Komunikácia prostredníctvom IKT |
Elektronická
pošta -
samostatná práca |
|
Žiak vie vyhľadať zadané informácie na internete, odoslať získané informácie vyučujúcemu. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Mediálna výchova |
|
24. |
Informačná
spoločnosť |
Bezpečnosť
počítača, riziká |
Bezpečnosť počítača, správne
používanie hesiel. |
Žiak pozná riziko ohrozenia počítača,
vie prečo a pred kým treba chrániť počítač. |
|
|
25. |
Informačná
spoločnosť |
IKT v
škole |
Objavovanie a využívanie rôznych typov
edukačných programov pre rôzne predmety, využitie komunikačných možností IKT
v škole. |
Žiak vie samostatne ovládať výučbový
softvér. |
|
IV. |
26. |
Informačná
spoločnosť |
Voľný
čas a IKT |
Počítačové hry, hudba, filmy. |
Žiak vie, že počítač je aj zdrojom
zábavy, vie si nájsť a spustiť vhodnú hru, hudbu, film. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Mediálna výchova |
|
27. |
Postupy,
riešenie problémov, algoritmické myslenie |
Návody,
recepty z bežného života |
Získanie základov algoritmického
myslenia pri vytváraní rôznych návodov (na opravu ap.), kuchárskych receptov,
skladaní stavebnice (Lego, Origami...). |
Žiak je schopný získať základy
algoritmického myslenia - príkazy v priamom režime. |
|
|
28. |
Postupy,
riešenie problémov, algoritmické myslenie |
Návody,
recepty z bežného života |
Získanie základov algoritmického
myslenia pri práci s detským programovacím jazykom (Baltík). V režime Čarovať scénu ovládať Baltíka |
Žiak je schopný získať základy
algoritmického myslenia - príkazy v priamom režime. Baltík – PL Baltík str. 10 –
11/úloha 1. – 6. |
|
|
29. |
Postupy,
riešenie problémov, algoritmické myslenie |
Detský
programovací jazyk |
V režime Čarovať
scénu vytvor bludisko pre kamaráta |
Žiak je schopný získať základy algoritmického
myslenia - príkazy v priamom režime, vie riešiť jednoduché algoritmy v
detskom programovacom prostredí. Baltík – PL Baltík str. 11 –
12/úloha 7. – 9. |
|
V. |
30. |
Postupy,
riešenie problémov, algoritmické myslenie |
Detský programovací jazyk |
V režime
Programovať – začiatočník – tvorba jednoduchého programu – Baltík vyčaruje pred seba nejaké predmety. |
Žiak je schopný získať základy
algoritmického myslenia - príkazy v priamom režime, vie riešiť jednoduché
algoritmy v detskom programovacom prostredí. Baltík – PL Baltík str. 13 –
14/úloha 1. – 3. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Tvorba projektu a prezentačné
zručnosti |
|
31. |
Postupy,
riešenie problémov, algoritmické myslenie |
Detský programovací jazyk,
algoritmické hry |
V režime Programovať – začiatočník – tvorba a dopĺňanie
programu. |
Baltík – PL Baltík str. 14 –
15/úloha 4. – 6. |
|
|
32. |
Informácie
okolo nás |
Jednoduchá prezentácia –
oboznámenie s prostredím |
Využívanie možností IKT pri riešení
úloh v rámci projektového vyučovania, pri prezentovaní projektov, vytváranie
prezentácií vo vhodnom softvéri na rôzne témy - rodina, záľuby, moje mesto,
projekty k učivu... |
Žiak na hotovej prezentácii vie
upravovať návrhy, farby. Vie meniť poradie snímok a vložiť novú. Vie
prepínať medzi režimami zobrazení. |
|
|
33. |
Informácie
okolo nás |
Jednoduchá
prezentácia - text,
obrázok, rozloženie snímky |
Žiak vie vložiť do prezentácie text
a obrázok a naformátovať ich. Vie zmeniť rozloženie snímky podľa
potreby. Napr.: na prezentácii o zvieratkách. |
||
VI. |
34. |
Informácie
okolo nás |
Jednoduchá
prezentácia - WordArt, prechody snímok |
Žiak vie vložiť do prezentácie rôzne
tvary, WordArt, vie upraviť prechody snímok. |
Osobnostný a sociálny rozvoj Ochrana života a zdravia Environmentálna výchova Tvorba projektu a prezentačné zručnosti |
|
|
35. |
Informácie
okolo nás Opakovanie |
Jednoduchá
prezentácia - tvorba
projektu |
Žiak vie vytvoriť jednoduchý multimediálny
projekt, vytvoriť pozvánku, oznam, plagát, príbeh, reklamu, vie pracovať
samostatne a v skupine na projekte, vie samostatne prezentovať pred
spolužiakmi svoju prácu – projekt. |
||
|
36. |
Opakovanie |
Jednoduchá
prezentácia -
dokončenie a vyhodnotenie projektov |
Zopakovať a utvrdiť získané zručnosti
a vedomosti. |
Žiak vie samostatne využiť nadobudnuté
zručnosti pri práci s počítačom. |