Tematický výchovno – vzdelávací plán na informatickú výchovu –
3. ročník
M |
T |
Tematický okruh |
Obsahový štandard - téma |
Výkonový štandard |
Prierezové témy |
Poznámky, pomôcky, edukačný
softvér |
IX. |
1. |
Princípy
fungovania IKT |
O počítači Téma: Nástenka do počítačovej učebne |
Časti
počítača, prídavné zariadenia, správne sedenie, psychohygiena,
starostlivosť o počítač. Poučenie. |
TPaPZ |
Prezentácia
o častiach počítača, PL, baliaci
papier, obrázky |
|
2. |
|
Klikáme
myšou |
Klikať (1,2krát), maximalizovať, minimalizovať okno, prepínať medzi
oknami, presúvať ich, klávesy Enter, medzera, Delete, Backspace. |
OSR |
PL –cvičenia na vyhľadávanie kláves Hry na klikanie: Sebran, Gcompris |
|
3. |
|
Pracujeme
s klávesnicou |
Použiť Enter, SHIFT, CapsLock, Esc, Písať malé a veľké písmená, čísla. |
FG |
http://www.andrea-ucitelka.tym.cz/informaticka_vychova/imagine/piseme_pismenka_cisla_opak.HTM Pexeso, Domino |
X. |
1. |
|
Poriadok
v počítači |
Vytvoriť
priečinok v DOKUMENTOCH, pomenovať, premenovať priečinok. |
OSR |
Prezentácia o tvorbe priečinkov. Predmety
na triedenie (kocky, fotografie, farby...) Hra Triedenie |
|
2. |
Informácie
okolo nás |
Kreslíme
v rôznych programoch Téma: Na mori, lode Čiary - bludisko, labyrint |
Opakovanie
základných nástrojov (výplň) Používať
nástroje grafických programov, pracovať v grafickom editore. |
DV |
http://www.andrea-ucitelka.tym.cz/informaticka_vychova/imagine/vypln_op.HTM Tux Paint Labyrint http://www.andrea-ucitelka.tym.cz/informaticka_vychova/imagine/labyrint.HTM |
|
3. |
|
Kreslíme
v rôznych programoch Téma:
Moja hračka, Vláčik(geometrické tvary) |
Opakovanie základných nástrojov
(čiara, ovál, obdĺžnik) |
DV |
http://www.andrea-ucitelka.tym.cz/informaticka_vychova/imagine/usecka_oval_obdlznik_opakovanie.HTM Drawing for children www.Kerpoof.com - Make
a picture www.videorozpravky.sk – Pohádky
o mašinkách Cirkus
šaša Tomáša |
|
4. |
|
Kreslíme
v rôznych programoch Téma: Kreslenie podľa predlohy – Na ulici, Na dedine. |
|
EV |
Gcompris Predloha na odkresľovanie Bodky |
|
5. |
|
ČR |
|
|
|
XI. |
1. |
|
Pečiatkujeme Téma: Detská izba, Križovatka, Abeceda Domček pre písmenká. |
Pečiatky
vyhľadať, upraviť, dokresliť, riešiť úlohy na postupnosti, vytvoriť obrázok. |
OSR |
http://www.andrea-ucitelka.tym.cz/informaticka_vychova/imagine/peciatky_op.HTM Tux Paint Drawing for children Triedenie, Váženie |
|
2. |
Informácie
okolo nás, Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie |
Presúvame
obrázky Téma: Vytvor Puzzle. |
Presúvať
obrázky nástrojom Oblasť. |
OSR |
Puzzle Vlk koza a kapusta |
|
3. |
Kopírujeme
obrázky nástrojom oblasť Téma: Rozkvitnutá lúka. Snehové vločky. Jesenné listy. Obrus. Mozaiky. |
Nástrojom
Oblasť a klávesom Ctrl kopírovať obrázky,
alebo nástrojmi Kopírovať
a Prilepiť. |
EV |
RNA |
|
|
4. |
|
Zväčšujeme
a zmenšujeme obrázky Téma: Rybičky, Maľovanka, Obrázkové sudoku |
Pomocou
nástroja Oblasť a ťahaním myši zmenšovať a zväčšovať obrázky,
vytvoriť maľovanku, vymaľovať podľa pravidiel. |
EV |
http://infovekacik.infovek.sk/ |
XII. |
1. |
|
Píšeme text,
pečiatkujeme a maľujeme Téma: Encyklopédia zvierat. Menovka. List kamarátovi. Pozvánka na oslavu. Plagát. Návrh na obal CD,
DVD, knihy. |
Písať
text, upraviť veľkosť, typ a farbu písma, kombinovať text
s obrázkami – pečiatkami. |
FG |
RNA Sebran |
|
2. |
|
Píšeme text,
pečiatkujeme a maľujeme Téma: Komiks |
|
MEV |
|
|
3. |
|
Píšeme text,
pečiatkujeme a maľujeme Téma: Zvieracie/iné hádanky s obrázkom. |
|
TPaPZ |
Gify na http://www.hanulka.cz/ http://www.how-to-draw-cartoons-online.com/ http://www.dorlingkindersley-uk.co.uk/static/cs/uk/11/clipart/home.html |
I. |
1. |
Informácie
okolo nás |
Upravujeme
veľkosť papiera a pozadie Téma: Moja detská izba. Obchod so zeleninou. Na letisku. |
Nastaviť veľkosť papiera a farbu pozadia v RNA, použiť
obrázok ako pozadie, používať grafické nástroje na vytvorenie obrázka. |
TPaPZ |
RNA |
|
2. |
|
Upravujeme veľkosť papiera
a pozadie Téma: Vo
vesmíre. Kvetinový záhon. Na stanici. Na dedine. |
|
TPaPZ |
RNA Tux Paint |
|
3. |
|
Vytváranie
animácií Téma: Pohyb auta. Smajlík. Koľko je tu
predmetov? |
Vytvoriť animáciu v grafickom
editore, prehrať ju a zastaviť, nastaviť rýchlosť prehrávania. |
OŽZ |
Logomotion Gcompris http://www.kerpoof.com/ - Make a story |
II. |
1. |
|
Vytváranie
animácií Téma: Moje telo. Strom. Skákajúca lopta. Mozaiky. |
Vytvoriť animáciu
z nakreslených obrázkov. |
OŽZ |
Logomotion |
|
2. |
|
Vytváranie
animácií Téma: ZOO. Rast kvetu. Odpočítavanie štartu. Návod. |
Vytvoriť animovaný pohyb obrázka,
nastaviť počet fáz , vytvoriť animáciu kombinovaním obrázka a statického
pozadia. |
EV |
Logomotion |
|
3. |
Informácie
okolo nás, Princípy
fungovania IKT |
Hráme sa s fotografiami Téma:
Karnevalová maska. Detské ihrisko snov. Pohľadnica školy/mesta/kultúrnej
pamiatky. |
Zapnúť a vypnúť fotoaparát, odfotiť
objekt. Dokresliť fotografiu v grafickom editore, doplniť text. |
TPaPZ |
Logomotion |
III. |
1. |
|
Hráme sa s fotografiami Téma: Plagát-
jedlo, zvieratá, stromy... |
Vytvoriť koláž nástrojmi výber,
kopírovanie, prilepenie. |
EV |
Logomotion |
|
2. |
Komunikácia prostredníctvom
IKT, Informačná
spoločnosť |
Prezeráme
web |
Správne písať adresu webovej
stránky, poznať internetové časopisy a detské stránky, hlasovať
v ankete, nájsť informáciu, spustiť hru z internetu. |
OŽZ |
|
|
3. |
|
Prezeráme
web |
|
MEV |
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/ http://www.detsky-web.cz/news.p |
|
4. |
Informačná
spoločnosť |
Skúmame
internet Téma: Predstav svoju obľúbenú stránku Téma: Naučím ťa svoju obľúbenú hru. |
Bezpečne sa správať na internete, vytvoriť bezpečné heslo, rozoznať
nevhodné stránky, poznať pravidlá netikety
a pochopiť autorské práva. |
OŽZ OSR |
http://www.bezpecnenainternete.sk/ |
IV. |
1. |
|
Posielame
správy Téma: Správa rodičom. Dobrý vtip. Hádanka. |
Písať e-mailovú adresu, poslať, prijať, vymazať e-mail – na detskom
portáli. |
MKV |
http://www.zodpovedne.sk/kapitola4.php?kat=interaktivne_pribehy -Nekonečný les o bezpečnosti na
internete |
|
2. |
|
Posielame
správy Téma: Domáca úloha spolužiakovi. Dopíš pokračovanie rozprávky. |
|
MKV |
|
|
3. |
Princípy
fungovania IKT |
Hráme sa so
zvukmi Téma : Nahrávacie štúdio Hra na telo, rôzne zvuky, spev, hudobné nástroje. |
Nahrávať a prehrávať zvuky,
meniť hlasitosť, pridať zvukové efekty. |
MEV |
Nahrávanie
zvuku – súčasť príslušenstva Koncert http://www.bgfl.org/bgfl/custom/resources_ftp/client_ftp/ks2/music/piano/index.htm http://infovekacik.infovek.sk/2006-jun/zaspievajme.php |
|
4. |
|
ČR |
|
|
|
V. |
1. |
Postupy, riešenie problémov, algoritmické
myslenie |
Postupy
riešenia Logické hry |
Riešiť jednoduché problémy , navrhnúť postup riešenia. Postupovať podľa
návodu, vytvoriť jednoduchý návod, nájsť a opraviť chybu v návode,
zoradiť kroky návodu v správnom poradí. Hrať logické hry. |
OSR |
Ľadové kocky Hrady |
|
2. |
|
Postupy
riešenia |
Riešiť jednoduché problémy , navrhnúť postup riešenia. |
OSR |
Cirkus šaša Tomáša Mravec |
|
3. |
|
Skladanie
scén, grafický
editor |
V režime Čarovať scénu riešiť jednoduché
algoritmy v detskom programovacom prostredí, skladať scény pomocou
malých obrázkov (ikon) – prilepenie, odstraňovanie, kopírovanie obrázkov. |
OSR |
Baltík |
|
4. |
|
Jednoduché
algoritmy |
V režime Čarovať scénu ovládať Baltíka |
OSR |
Baltík – PL Baltík str. 10 –
11/úloha 1. – 6. |
VI. |
1. |
Postupy, riešenie problémov, algoritmické
myslenie |
Jednoduché
algoritmy |
V režime Čarovať scénu vytvor bludisko pre kamaráta |
EV, DV |
Baltík – PL Baltík str. 11 – 12/úloha 7. – 9. |
|
2. |
|
Riešime
problémy |
V režime Programovať – začiatočník – tvorba jednoduchého
programu – Baltík vyčaruje pred seba nejaké
predmety. |
OSR |
Baltík – PL Baltík str. 13 –
14/úloha 1. – 3. |
|
3. |
|
Riešime
problémy |
V režime Programovať – začiatočník – tvorba a dopĺňanie programu. |
OSR |
Baltík – PL Baltík str. 14 –
15/úloha 4. – 6. |
Legenda :
EV – Environmentálna výchova OSR
– Osobnostný a sociálny rozvoj OŽZ – Ochrana
života a zdravia
MKV – Multikultúrna výchova DV – Dopravná výchova MEV – Mediálna výchova
TPaPZ – Tvorba projektu a prezentačné zručnosti FG
– Finančná gramotnosť
Programy označené červenou – sú získané zo vzdelávania DVUi.
Programy označené oranžovou – sú získané z Infoveku, alebo sú to otvorené softvéry.
Modrou a fialovou sú odkazy na INTERNET.