Tematický výchovno-vzdelávací plán predmetu Informatická výchova - 2.
ročník
MES. |
H. |
TEMAT.
CELOK |
TÉMA |
ŠPECIFICKÉ
CIELE |
PRIER. TÉMY |
PROGRAMY ODKAZY |
|||||
VEDOMOSTI |
ZRUČNOSTI |
POSTOJE |
|||||||||
IX. |
1. – 2. |
Princípy fungovania IKT |
O počítači |
Žiak vie pomenovať základné
časti počítača – klávesnicu, myš, monitor, počítačovú
skriňu, vie na čo slúžia. |
Žiak vie, ako má správne pri
počítači sedieť. |
Žiak pozná a
rešpektuje pravidlá vhodného správania sa pri počítači. |
OSR |
Detský kútik 2 |
|||
X. |
3. – 4. |
Princípy fungovania IKT ale aj Informácie okolo nás |
Klikáme myšou |
Žiak pozná časti počítačovej myši a pojem kurzor myši. Vie riešiť jednoduchú logickú úlohu. |
Žiak vie myš správne uchopiť a urobiť jednoduchý klik na jej
tlačidlách.
Vie pohybovať
myšou tak, aby sa
dostal na určené miesto. Dokáže
klikať
na určené miesta. |
Žiak pozná a rešpektuje
pravidlá vhodného správania sa pri počítači. Žiak s pocitom
úspechu po prvých hodinách získava kladný vzťah k počítačom. |
OSR |
GCompris - aktivity s
myšou Upratovanie |
|||
|
5. – 6. |
Informácie okolo nás |
Vyfarbujeme obrázky |
Žiak
pozná nástroj výplň,
vie ako vybrať farbu z palety farieb a vyplniť plochy obrázkov podľa vzoru
alebo na základe jednoduchého zadania. |
Žiak
si dokáže vybrať
z palety farieb a vyplniť plochy obrázkov. |
Žiak vie, že trpezlivosťou
dokáže prekonať prvé neúspechy. |
OSR |
TuxPaint |
|||
|
7. – 8. |
|
Pečiat-kujeme |
Žiak
vie použiť nástroj
Pečiatka, vie si vybrať z ponuky pečiatok. |
Žiak
vie premiestniť a
otlačiť pečiatku na určenom mieste. |
|
OŽZ EV DV OSR |
TuxPaint |
|||
XI. |
9. – 10. |
|
Kreslíme čiary |
Žiak
pozná nástroj Čiara
a spájať obrázky podľa zadaných kritérií. Vie
popísať cestu do školy |
Žiak vie nakresliť jednoduchú čiaru pohybom myši so
stlačeným nástrojom po podložke, vie tlačidlo podržať tak, aby nakreslil čiaru,
vie kresliť čiaru rôznymi smermi. |
Žiak chápe
súvislosti medzi okolitými javmi. |
OSR EV DV |
TuxPaint |
|||
|
11. – 12. |
Informácie okolo nás |
Kreslíme a vyfarbujeme |
Žiak
pozná nástroje Čiara
a Vyplň. Vie, že pri neúplnom obryse sa farba nástroja Vyplň vyleje. Pozná
funkciu tlačidla hrúbka čiary. |
Žiak
vie pomocou nástrojov Čiara a Výplň nakresliť a dokresliť rôzne obrázky. Vie použiť
nástroj Späť. Vie si farbu čiary zmeniť pomocou palety. Vie použiť rôzne
hrúbky čiar. |
Žiak vie že
tvorivosť je dobrá vlastnosť a pekné prostredie napomáha tomu, aby sa v ňom
dobre cítil. |
OŽZ EV OSR |
TuxPaint |
|||
XII. |
13. – 14. ČR |
Informácie okolo nás |
Kreslíme rovné čiary |
Žiak
pozná nástroj Úsečka, vie že ho môže použiť na kreslenie rovných čiar. Vie, že
pomocou rovných čiar môže kresliť geometrické útvary. Vie na čo slúži nástroj
Hrúbka čiary. |
Dokáže
pomocou rovných čiar nakresliť geometrické útvary a jednoduché obrázky. Vie
ich vymaľovať nástrojom Výplň. Dokáže použiť rôzne hrúbky rovných čiar. |
Žiak vie, že
pri spoločenských
hrách musí dodržiavať pravidlá fair play. |
OSR EV DV MKV |
PL-výplň, čiara, pečiatka, úsečka TuxPaint |
|||
I. |
15. |
Informácie okolo nás |
Krúžky a obdĺžniky |
Žiak
pozná nástroje Ovály,
Vyplnené ovály, Obdĺžniky
a Vyplnené
obdĺžniky. Pozná
funkciu klávesu Shift pri kreslení kruhov a
štvorcov. Pozná pojem ikona. |
Žiak
vie pomocou nástrojov
kresliť kruhy a ovály, vyplnené kruhy a vyplnené ovály, štvorce a obdĺžniky, vyplnené
štvorce a vyplnené obdĺžniky. Dokáže pri kreslení jednou ruku druhou držať
stlačený kláves Shift. Dokáže nakresliť kruhy,
ovály, štvorce, obdĺžniky na určené miesto. |
Žiak pozná
význam ochrany
prírody, vie, že v príjemnom prostredí sa lepšie cíti. |
OŽZ EV OSR |
TuxPaint |
|||
|
16. |
Informácie okolo nás |
Krúžky a obdĺžniky |
Žiak
pozná nástroje Ovály,
Vyplnené ovály, Obdĺžniky a Vyplnené
obdĺžniky. Pozná funkciu klávesu Shift pri kreslení
kruhov a štvorcov. Pozná pojem ikona. |
Žiak
vie pomocou nástrojov kresliť kruhy a ovály, vyplnené kruhy a vyplnené ovály,
štvorce a obdĺžniky, vyplnené štvorce a vyplnené obdĺžniky. Dokáže pri
kreslení jednou ruku druhou držať stlačený kláves Shift.
Dokáže nakresliť kruhy, ovály, štvorce, obdĺžniky na určené miesto. |
Žiak pozná
význam ochrany prírody, vie, že v príjemnom prostredí sa lepšie cíti. |
OŽZ EV OSR |
TuxPaint Drawing for children |
|||
II. |
17. – 18. |
Postupy riešenia
problémov, algoritmické myslenie |
Presúvame a zoraďujeme |
Žiak
pozná nástroj Chyť. Vie presúvať a usporiadať obrázky na základe predlohy alebo
jednoduchého zadania
či logickej úlohy. |
Žiak
vie pomocou nástroja Chyť premiestňovať obrázky
a dokáže udržať
stlačené tlačidlo myši počas presúvania. |
Predbiehať sa bezdôvodne v
rade je neslušné. |
OŽZ EV OSR DV |
||||
|
19. – 20. |
Postupy riešenia problémov, algoritmické myslenie |
Riešime podľa
pravidiel |
Žiak
vie klasifikovať, triediť alebo zoskupovať objekty podľa určitých vlastností. Žiak rieši
problémy podľa zadaných kritérií. Pri riešení využíva programy a ich
nástroje. |
Žiak
vie presúvať myšou a klikať na tlačidlá pri riešení úloh. |
Pravidlá
sú dôležité. Poriadok okolo nás nám spríjemňuje prostredie. V živote je dôležité
rozlíšiť lož od pravdy. |
OSR OŽZ |
GCompris |
|||
III. |
21. – 22. |
Princípy fungovania IKT |
Pracujeme s klávesnicou |
Žiak
vie, na čo slúži klávesnica, vie sa na nej orientovať. Vie, kde sa nachádzajú číslice a
písmená. |
Dokáže
pomocou klávesnice napísať malé písmená. |
Žiak
chápe význam písomnej komunikácie medzi ľuďmi. |
OSR |
Sebran – Prvé písmeno, ABC dážď GCompris - aktivity s
klávesnicou |
|||
|
23. – 24. |
Informácie okolo nás |
Píšeme text |
Žiak
pozná pojem textový kurzor a spôsob písania veľkých písmen pomocou klávesu Shift. Pozná na čo slúži Medzerník a kláves Zmaž. Pozná
zásady písania slov a viet. |
Žiak
vie pomocou klávesnice napísať slová a vety. Vie presúvať textový kurzor klikaním a
šípkami na klávesnici. Žiak vie napísať malé písmená s mäkčeňom a dĺžňom. Vie
využiť Medzerník. Vie opraviť text pomocou klávesu Zmaž. |
Žiak
chápe význam písomnej komunikácie medzi ľuďmi. |
OSR |
|
|||
IV. |
25. - 26. |
Informácie okolo nás |
Prezliekame písmená |
Žiak
pozná postup pri označovaní písmen, slov, textu. Vie pracovať
s farbou písma a paletou farieb. |
Žiak
vie označiť písmeno, slovo alebo celú časť textu. Vie v označenom texte a v
slovách použiť kláves Zmaž. Vie meniť farbu, veľkosť a tvar písmen. |
Žiak
vie, že vzhľad jeho písomností
svedčí o jeho vlastnostiach. |
OSR |
TuxPaint - Make a
story |
|||
|
27. – 28. |
Píšeme čísla |
Žiak
pozná spôsob písania čísel a znakov. Vie
pomocou znakov a čísel zostaviť príklad na sčítanie a odčítanie. |
Žiak
vie písať čísla na numerickej klávesnici, ale i pomocou klávesu Shift. |
Matematika
nás všade obklopuje, mali by sme ju mať radi. Dodržiavanie postup je dôležité. |
OSR |
TuxMath |
||||
V. |
29. |
Komunikácia
prostredníctvom IKT |
Prezeráme web |
Žiak pozná
pojem internet, web, webové stránky, webový prehliadač, sieť. Pozná význam
slova linka, odkaz. Pozná funkciu tlačidla Späť vo webovom prehliadači. |
Žiak
vie napísať webovú adresu, klikať na linku a pohybovať sa po webe klikaním na
tlačidlo Späť. |
Internet
spája ľudí. |
OSR OŽZ |
||||
|
30. |
Komunikácia
prostredníctvom IKT |
Skúmame internet |
Žiak
pozná význam slova surfovanie – prezeranie webových stránok. Žiak vie ako sa píše webová
adresa. Pozná základné zásady bezpečnosti na internete. |
Dokáže
zapísať v správnom tvare adresu detskej webovej stránky do miesta na adresy vo
webovom prehliadači. |
Žiak
vie, že nemôže dôverovať všetkým. |
OSR OŽZ |
http://zskotesova.edupage.org/ http://www.andrea-ucitelka.wz.sk/ http://andreakarchutnakova.wordpress.com/... |
|||
|
31. ČR |
Informácie okolo nás |
Hráme sa so zvukmi |
Žiak
pozná niektoré možnosti prehrávania zvukov na počítači |
Žiak
vie používať myš pri hrách so zvukmi. |
Hudba
nám spríjemňuje život. |
OSR MKV |
Detský kútik 3 |
|||
VI. |
32. |
Postupy riešenia
problémov, algoritmické myslenie |
Riešime problémy |
Žiak
pozná pojem návod, vie pomenovať rôzne návody z praktického života. Vie nájsť a
opraviť chybu v návode. |
Získavanie základov algoritmického myslenia. Skladanie jednoduchej scény pomocou
malých obrázkov (ikon), odstraňovanie, kopírovanie obrázkov. |
Žiak
chápe význam dobrých návodov. |
OSR OŽZ |
Baltík – skladanie scény (Domček) |
|||
|
33. |
Riešime problémy |
Žiak
pozná pojem program, banka, scéna. Vie skladať scény. |
Vie skladať scény, vie si vytvoriť nové banky, vie si všetko uložiť. |
Žiak
chápe význam dobrých návodov. |
OSR OŽZ |
Baltík – skladanie
scény (V lese), grafický editor (nová banka) |
||||
|
34. ... |
Časová rezerva |
Riešime problémy |
Získavanie
základov algoritmického myslenia. |
Vytváranie scény k svojej vymyslenej rozprávke
a následné prerozprávanie rozprávky a prezentácia svojej práce pred
ostatnými deťmi. |
Žiak
vie prezentovať na verejnosti a vie si vypočuť názor ostatných. |
MEV TPaPZ |
Baltík – skladanie
scény, grafický editor |
Legenda:
OSR
– Osobnostný a sociálny
rozvoj
OŽZ
– Ochrana života
a zdravia
EV
– Environmentálna výchova
DV – Dopravná výchova
MKV
– Multikultúrna výchova
MEV
– Mediálna výchova
TPaPZ – Tvorba
projektu a prezentačné zručnosti